Därför ska du inte sälja ab till en anställd
Det har blivit dags att sälja verksamheten och då har du lite olika val. Du kan lägga ner och sedan snabbt sälja ab med snabbavveckling, du kan sälja bolaget till ett annat företag eller så kanske du funderar på att sälja det till en anställd.
Men det är inte säkert att det är så klokt att sälja ett bolag till en anställd. Inte ens då det rör sig om en person som kan mer än du om butiksinredning eller annat som ni säljer. Låt oss ta en titt på några viktiga anledningar till att du inte ska sälja aktiebolaget till en anställd.
Sälja ab med tanke på moralen på bolaget
Ett stort problem med att sälja ab till en anställd har med moralen på företaget att göra. När det finns flera anställda så kan detta ge intrycket av att en viss person är viktigare än andra. Detta kan leda till att folk blir sura och inte längre vill jobba som förr. Det kan ju finnas fler som är intresserade av att ta över och leda bolaget vidare.
Om den goda arbetsmoralen försvinner kan det påverka bolagets produktivitet på ett negativt sätt. Det är ju inte bra vare sig för dig eller den som du säljer till. Men om du vet att en viss person kan köpa utan att det leder till osämja är detta inget att oroa sig för. Var bara noga med att du verkligen har koll på hur kollegor ser på varandra och möjligheten att en av de köper och tar över som chef.
Framtida bråk och rättstvister kan undvikas
En annan anledning till att du borde låta bli att sälja ab till en anställd är att detta kan leda till osämja i framtiden. När du säljer till en anställd så är det ju inte sällan en person som du känner och har en vänskaplig relation till.
Det är otroligt viktigt att villkoren för försäljningen är tydliga. Om något går snett och det blir problem längre fram kan detta leda till bråk. Du kanske rentav blir stämd av en person som tycker att du betett dig på ett oschysst sätt. Med anställda är det extra viktigt att vara känslig och tänka på att allting ska skötas på ett korrekt sätt.
De finansiella riskerna kan vara stora
Vi måste också ta upp finansiella risker. Det kan finnas en god vilja om att ta över bolaget men kanske inte pengar till detta. Om du måste hjälpa till med lån och liknande så tar du en finansiell risk.
Dessutom kan det ju vara så att den som är anställd inte har det som krävs för att ta över ansvaret och driva bolaget på ett ekonomiskt vis. Detta kan snabbt leda till att verksamheten går i graven och det vill du ju undvika.
Du kan ha höga tankar om en anställd och därmed vilja ta risken och hjälpa till med lån. Men detta kan få trista konsekvenser om du inte hade rätt. Då är det du som förlorar pengarna och så kommer det ju att svida att se personen köra din verksamhet i sank på grund av oförstånd och okunskap.
Summering
Du bör undvika att sälja ab till en anställd även om detta lockar. Det kan leda till osämja mellan anställda och dessutom leda till ekonomiska risker. Det är ju inte säkert att den som är anställd och som förstår verksamheten även förstår hur den ska drivas med vinst. Om du är för snäll kan det få väldigt trista konsekvenser så det bästa är att undvika att sälja till personer som du har en personlig relation till.
Det är bara i vissa specifika fall som detta inte gäller. Som till exempel när en anställd i stort sett redan fungerar som chef och det bara rör sig om en teknisk förändring att personen tar över aktier och även blir ägare.
Andra inlägg
- Trådbockning kan vara bästa valet för butiksinredning
- Hur kan butiksdiskar göras attraktivare?
- Fördelar med höj- och sänkbara butiksdiskar
- Bli av med produktställ för att likvidera ab
- Sälja butikshyllor för att avveckla aktiebolag
- Trådbockning lägger grunden för vackra displayställ
- Har ett lagerbolag använts tidigare?
- En steamer är en viktig del av butiksinredningen
- Valsning ger fina displayställ